Ikona facebookIkona linkedinIkona instagramIkona youtube

JAK UGOTOWAĆ BROKUŁY?

jak ugotować brokuły

Brokuły pochodzą prawdopodobnie z Cypru i są popularne na całym świecie. Choć na pierwszy rzut oka trudno w to uwierzyć, brokuły to … kapusta szparagowa. Słowo brokuł pochodzi od włoskiego słowa broccolo , co oznacza „kwitnący grzebień kapusty ” i jest zdrobnieniem od brocco , oznaczającego „mały gwóźdź” lub „kiełek”.  Chiny i Indie łącznie stanowią 73% światowej produkcji tego warzywa.

Brokuły – zielone, smaczne i przede wszystkim zdrowe warzywo

Brokuły pokochaliśmy za ich wyrazisty smak, walory zdrowotne, wyjątkową teksturę i wiele możliwości przyrządzania. By były zielone i smaczne, nie należy ich zbyt długo gotować. Wtedy brokuły się rozgotowują, a co gorsza – tracą piękny, zielony kolor i sporo właściwości zdrowotnych.

Gotowanie brokuła – jak i ile gotować brokuły?

  1. Oddziel końcówkę jak najbliżej różyczek warzywa i pooddzielaj je od siebie. Skróci to czas gotowania i zapewni równomierną miękkość wszystkim kawałkom. Do wody, w której mają być gotowane brokuły, dodaj odrobinę soku z cytryny oraz sól. Przy gotowaniu na parze możesz brokuły skropić cytryną, ale sól dodaj dopiero po zakończeniu gotowania.
  2. Do sałatek brokuły gotuj najkrócej. Wystarczy ok. 2–5 minut, by nabrały miękkości i nie utraciły chrupkości. Bezpośrednio po odcedzeniu przełóż je na chwilę do garnka z lodowatą wodą, by je zahartować.
  3. Jako dodatek do dania gotuj brokuły ok. 7–10 minut, kontroluj ich kolor. Jeśli zaczną tracić zielony kolor, odcedź je wcześniej.
  4. Na parze brokuły gotuj mniej więcej 10 minut, by uzyskały idealną konsystencję.
gotowanie brokuła

Brokuły mrożone, wymagają krótszego gotowania niż świeże, ponieważ podczas procesu produkcyjnego poddawane są blanszowaniu.

Brokuły – ich właściwości i walory zdrowotne

Są cenione ze względu na wysoką zawartość błonnika oraz niską kaloryczność: 100 gramowa porcja dostarcza 29 kalorii i jest bogatym źródłem witaminy C oraz witaminy K (blisko 100% dziennego zapotrzebowania). Surowe brokuły składają się w 89% z wody, 7% z węglowodanów, 3% z białka i zawierają znikomą ilość tłuszczu.

Dania z brokułem

Brokuły można wykorzystać w wielu przepisach, zarówno jako dodatek do obiadu, jak i mogą odgrywać główną rolę w wielu daniach.  Zupa-krem z brokuła, brokułowe kotlety z jajkiem i serem feta, sałatka z gotowanymi brokułami czy też pesto słonecznikowo-brokułowe to najbardziej znane przepisy na to warzywo. Brokuł świetnie komponuje się z pieczonym makaronem, wołowiną w stylu azjatyckim, jako nadzienie do pierogów i włoskich tortellini, składnik warzywnych pulpetów, a nawet samodzielnie smażone w tempurze!

Jak zachęcić małe dzieci do jedzenia brokułów?

Dzieci często nie chcą jeść samych brokułów, dlatego warto je przemycić. Ugotowane na parze, można dodać do muffinek warzywnych, zielonej zupy-kremu, wielowarzywnych pulpetów lub w formie pesto zmiksowanego z natką

Pozostałe porady